החידושים הישראלים העתידיים בתחום המזון

החיבור בין טכנולוגיה לתעשיית המזון תופס תאוצה בכל העולם וגם בארץ יש לא מעט חברות שמתמחות בענף המתפתח ועובדות על פתרונות תזונתיים שאינם פוגעים בבעלי חיים או בכדור הארץ וגם חוסכים כסף. תעשיית המזון החדשנית, ‘פודטק’ משנה לא רק את האופן שאנחנו צורכים מזון, אלא גם את ההשפעות העקיפות והישירות של צריכת המזון על העולם, החקלאות והאוקיינוסים

צריכת יתר של סוכר הינה גורם מוביל לסינדרום המטבולי ותופעותיו כמו סוכרת, השמנה וסרטן. עד כה מעל 50 מדינות יישמו מס כנגד צריכת יתר של סוכר, ואיגוד הלב האמריקאי הוציא אזהרה כנגד השימוש בממתיקים מלאכותיים וטבעיים הגם שרובם יותר טובים מהמתקה באמצעות סוכר.

התהליך, אשר דומה לתסיסה של בירה, מתרחש במעבדה, ללא שימוש בקרקע או בדישון ויש הפחתה משמעותית בשימוש במים. בנוסף, כיוון שהחלבון המתוק הוא פי 4,000 יותר מתוק מסוכר, הפגיעה הסביבתית משינוע נמוכה משמעותית מזאת של סוכר. הפחתה של 1% מייצור הסוכר העולמי תתבטא בחיסכון של 2.5 טריליון ליטר מים, 26 מיליון דונם של קרקע, ו 1.72 מיליון טון של סוכר וזאת לצד חיסכון של 10 מיליארד דולר בהוצאות בריאות

דגים מתורבתים ללא דיג

דגים ומאכלי ים מספקים למיליארדי אנשים כ-20% מהצריכה הממוצעת לנפש של חלבון מן החי. דגים הם סוג הבשר האחרון שאנחנו עדיין צדים ולא רק מגדלים, אך למרבה הצער, עקב השתכללות שיטת הדייג, למעלה משליש מדגי הבר בימים ובאוקיינוסים נמצאים בסכנה ממשית כתוצאה מדיג יתר, המסכן את יכולתם להמשיך ולהתקיים. במקביל, זיהום הים עולה והדגים שאנחנו צורכים עלולים להכיל חלקיקי מיקרופלסטיק ומתכות.

גידול דגים בבריכות מספק אמנם מענה חלקי אך גם הוא עלול לגרום לזיהומים סביבתיים ובריאותיים. על מנת לשקם את הים ותוך כדי כך לספק חלבון איכותי, יש צורך לפתח מקורות חדשים של דגים ומאכלי ים.

אחת הדרכים לעשות זאת היא לפתח דגים מתורבתים, כלומר במקום לגדל דגים בבריכות או לצאת לדוג – לגדל תאים של דגים במכלי ענק ולייצר מהם נתחי דג כאשר האתגר הוא לייצר נתח דג שיהיה בעל ערכים בריאותיים מיטביים ושבו זמנית יהיה בעל מראה של דג עם מרקם וטעם של דג אמיתי.

חברת Sea2cell היא חברה ישראלית שמפתחת טכנולוגיה ייחודית לייצור של בשר דג מתורבת, שמאפשרת לייצר תאים בכמויות גדולות בביוריאקטורים, מצע גידול נטול מקורות מהחי. השאיפה היא לייצר מקור חלבון בריא שלא תלוי במזג האוויר או בקרבה לים בעל טביעת רגל אקולוגית נמוכה בהרבה.

לצד אלו, חברות ישראליות נוספות עובדות על פיתוחים פורצי דרך בתעשיית הסוכר, הבשר, הדגים והחלב. חלקן יציגו את הטכנולוגיות החדשות בכנס Biomed Israel 2022, הכנס הבינלאומי המוביל בישראל בתחומי מדעי החיים, שנערך ב-10-12 במאי בתל אביב.

* התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

.

Contact

© 2024 Sea 2 Cell. All Rights Reserved.